Akta så du inte blir pissen!

"-Har värmepumpen larmat?" undrar Martin när han ringer hem. Vad svarar man på det? Jag ska ärligt säga att jag inte har haft en endaste liten tanke på den där värmepumpen men nu när Martin befinner sig på andra sidan telefonluren så tar jag mig snabbt ut i tvättstugan och tittar på det där höga skåpet. Det ser lugnt ut - det lyser en grön lampa och grönt betyder väl oftast OK, eller hur?! Jag börjar trycka på de där knapparna och försöker desperat komma ihåg hans genomgång häromdagen men får ändå be om lite repetition på vissa ställen. Det visar sig att jag haft flyt - värmepumpen har hållit sig lugn och jag kan andas ut .*pust*

I eftermiddags hämtade jag Erik lite tidigare eftersom han skulle på sitt sista BVC-besök och dessutom få en vaccinationsspruta. Jag kunde känna vibbarna av att Erik nog var lite spänd i alla fall men han han försökte att inte visa det. Vägning och mätning visade att han följde sina kurvor och sedan var det då dags för "el spruto"... Erik fick gå med och välja plåster och under tiden hörde jag att hon frågade honom om han visste hur det skulle gå till och varför man fick en spruta. Tydligen har vår son lyssnat med ett halvt öra i alla fall (även om vi inte trott det) för han kunde lätt som en plätt redogöra för hur det skulle gå till och att det var för att man skulle slippa farliga sjukdomar.
Han var jätteduktig men han tyckte nog att det gjorde lite ont i alla fall. Efteråt var han stel som en robot i armen och ansåg sig inte kunna använda eller röra den. Han fick i alla fall rita gubbar och det blev två helt "normala" gubbar. Erik berättade att det skulle vara 5 fingrar på varje hand och 5 tår på varje fot. Då svarar sköterskan att en del människor har inte 5 på varje och att det kan se lite konstigt ut men att det oftast fungerar lika bra ändå. Då kläcker Erik ur sig "-ja, som min mamma! Hon har konstiga tår. Man vet inte riktigt hur man ska räkna dem men hon kan gå och springa i alla fall!"
Jaha, då blir man utblottad av sin egen son också ;-) För er som inte vet det så har jag ett par tvillingtår som delvis sitter ihop och det var dessa som Erik syftade på. De som nu inbillar sig att jag ska sätta in en bild på mina tvillingtår kan ta tillbaka den tanken direkt!

Efter BVC-besöket hämtade vi Ellen på skolan som idag varit på utflykt i Bockeboda med skolan. Vi hade packat "nyttig fika" (som det stod på informationsbladet från skolan) och hon hade fått på sig "kläder efter väder". Sedan kom vi till skorna... och där fastnade vi...! Här var vi helt enkelt inte överens om vad "fotriktiga skor" innebar och vad som var lämpligt att ha på sig en förmiddag i skogen. Enligt min mening var det gummistövlar som gällde men Ellen ansåg att hennes höststövlar skulle fungera lika bra. Hur mycket tid har man på sig en morgon att argumentera om detta? Ja, det beror säkert på vilken typ av familj/förälder/barn man är men här hemma hos oss finns det näst intill inget sådant utrymme utan här ska allt helst bara flyta på. Det blev gummistövlar! Däremot tog vi med höststövlarna till skolan så att hon kunde ha dem när de kommit tillbaka från utflykten. Alla var nöjda och glada :-)  !

Vi har även hunnit med en hundrunda ute på A3 tillsammans med Ellens kompis Elina och hennes lillasyster och mamma. Alltid roligare med sällskap och idag när barnen var med så blev allt mycket roligare när 2 barn helt plötsligt blev 4 istället. Stigar existerade inte för dem utan de gick dit näsan pekade och bland snår och buskar tog de sig fram. De gömde sig och Basti fick leta upp dem. Jättbra kombination då det tröttade ut alla parter. Ser fram emot ytterligare en lugn kväll här hemma :-)



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              


Nu ikväll när det har hunnit gå en stund efter sprutan så frågade jag Erik hur det egentligen kändes när han fick den.   "-Ungefär som att bli pissen!" var hans svar... Detta är ett "Erik-uttryck som myntades i somras. När farfar gick nära pissmyrorna så skriker Erik "-Akta dig farfar så att du inte blir pissen!" Jag älskar det uttrycket! *ler*

Ja, det blev alltså ingen middag hos min syster i kväll... :-(  Hon var på kurs i Malmö. Ibland har man otur!

Till sist - tro det eller ej men tvättmaskinen har varit igång idag igen! Det trodde ni inte va?! Ville bara informera... ;-)

Kram

Kommentarer
Postat av: Elinas mamma

Ingen middag hos syster....utan en extra middagsgäst fick du idag;-)

Hade jag läst bloggen lite tidigare hade vi bjudit hit dig och barnen på middag idag fniss

Men Elina gillade din mat, så det är nog inte så illa iallafall.......;-)

iof verkar hon ha blivit lite pruttig i magen....(om man ser till Ellens filminspelning iallafall;-O Hoppas att det där var en engångshändelse och att vår dotter inte brukar springa runt och prutta hemma hos er.... ;-)

2008-10-14 @ 20:08:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0