Skumtomte-jakt!

I natt vaknade jag med ett ryck av Radiosportens "Champagnegaloppen". Det var Martins mobiltelefon som började ringa kl 00.30 - snacka om ett brutalt uppvaknande! Visserligen var jag förberedd på att det ev. skulle kunna ringa i natt eftersom Martin erbjudit sina taxitjänster till Lotta (syster) och Ola som varit på ålagille i går kväll i Degeberga. Kanonbra - nu har man en taxitjänst tillgodo ;-)  
Så Martin kliver upp mitt i natten och kör iväg till Degeberga - jag tror att jag sa att han skulle köra försiktigt - eller var det bara vad jag tänkte... Hur som helst så ligger han bredvid mig igen nästa gång jag vaknar - ja, jag sover som en stock! Nästa gång jag kommer till sans och öppnar ena ögat och kikar på andra sidan sängen så är den tom igen! Han hade ställt klockan på väckning kl. 05.00 (ja, jag säger också att det måste vara något galet när man gör det frivilligt en söndag!) för att kunna köra i väg och snickra och såga till brädor till vår panel. Jag somnar så klart om och vaknar av att barnen kommer inrusande och väcker mig kl. 09.00 (vintertid) och säger att de tycker att jag gott kan vakna nu. Då har Martin kommit hem och köpt med sig frallor till frukost - mums!

Idag har det bara varit regn för hela slanten - det tar liksom aldrig slut! I förmiddags tänkte jag att jag skulle vänta med hundrundan tills regnet avtagit men efter någon timme insåg jag att det nog inte skulle sluta - så det var bara att ta tjuren vid hornen (eller rättare sagt hunden i kopplet) och traska ut i vätan. Tina och hennes hundar följde med till Bockeboda. Blött & lerigt men hundarna tyckte nog det var som rena paradiset - fullt med vattenpölar som man kunde bada och dricka ur! :-)
Jag insåg att det var dags att köpa ny regnjacka eftersom den jag äger just nu höll tätt ungefär tills jag kommit ut från bilen - sedan började den läcka in! :-(
Tänker absolut åka tillbaka och gå rundan igen någon dag då det är bättre väder. Då ska jag ha kameran med mig och fotografera höstbilder - vilka underbara färger alla löv hade!




När vi kom hem bytte jag om och sedan hade vi bestämt att det var Familjerunda, d.v.s. hela familjen skulle åka med och handla. Vi började med Elgiganten för att kolla kamera-priser. Varför ska det finnas så otroligt många olika alternativ, sorter och märken?! Man blir ju helt förvirrad - snart blundar jag och pekar på en!

Efter Elgiganten blev det en påhälsning hemma hos pappa och Ingrid. De bjöd på eftermiddagsfika - flera olika sorters kakor - gott men farligt...


Sista anhalten på vår planerade runda var Kvantum för en veckohandling. Jag hade frågat ut min bror igår om de hade tagit hem några Skumtomtar ännu. Han meddelade att de kommer ut i butiken på måndag. Träffade dock min kusin (som också jobbar på Kvantum) och han berättade att de redan kommit och nu låg ute på lagret! Men hallå!!! Ta en påse till mig! Tyvärr var det inte så enkelt - de hade inte lagt in varan i datorerna ännu - skit också! Jag som tyckte att jag kunde lägga 25 spänn ute på lagret och ta med mig en påse - men tyvärr! :-( 
Bara vetskapen om att det  fanns massor av Skumtomtepåsar bara några meter ifrån mig gjorde mig fruktansvärt frustrerad! Det var precis som om de låg där ute på lagret och bara kallade på mig "-Kom och ta mig, kom och ta mig, ät mig!" *suck*  Är det detta man menar med att hållas på halster?!

Men skam den som ger sig! Om inte Kvantum kan stilla mina behov så vad gör man då? Jo, då packar man in hela familjen i bilen igen och kör vidare till nästa affär och sedan nästa och nästa tills man har gått igenom nästan hela Kristianstads alla affärer (kanske lite överdrivet - men i alla fall de mest närliggande affärerena mellan Näsby och Öllsjö!) Resten av familjen stannar kvar i bilen medan Pernilla springer mellan regndropparna så fort hon kan in i affärerna.... för att upptäcka att de inte har några Skumtomtar! Jag fattar inte - chokladtomtar i alla möjliga storlekar hit och dit men inte en endaste Skumtomte i sikte! Efter några affärer tycker inte Martin och barnen att detta är kul längre utan nu vill de hem (det vill inte jag!) Tyvärr blev jag nedröstad och dessutom var det inte jag som höll i ratten och trampade på pedalerna så det blev Öllsjö... Men Martin lovade i ett svagt ögonblick att han skulle åka till Maxi senare ikväll för att se om de tagit hem Skumtomtar. Hoppas, hoppas!!!

Eftersom jag har lovat mig själv att börja mitt sundare liv på onsdag (usch, vilken ångest!) så har Martin bestämt att vi ska äta så mycket flottig och god mat som möjligt dessa återstående dagar. Det låter nästan som man har nedräkning till min undergång eller något liknande... :-S   Så idag blir det potatisgratäng a´la Martin med fläskfilé - gott-gotti-gott-gott! :-) 

Nu är det säkert några som undrar varför just onsdag? Jo (hihi), därför imorgon och på tisdag har vi studiedagar på jobbet och då hör det till som tradition att vi äter lunch ute (d.v.s. ute i civilisationen = stan :-)    )  Man kan väl inte sätta igång med "projekt sundhet" när man vet att det vankas lunch på stan?! ;-)  
Fr.o.m. onsdag räknar jag med att få all stöttning som det bara går att få - det lär jag behöva nu i Skumtomte-, pepparkaks- och julmusttid!

Måste också meddela att jag nu har börjat få konkurrens om datatillgången här hemma. Vår dotter har nu upptäckt mail-världen och har skaffat sig (iofs med min hjälp) en egen mailadress och hon tror att man "måste" kolla den stup i kvarten för att se om man har fått mail. Martin påpekade att hon inte kunde hålla på så men då svarar hon "-Men det gör ju mamma!". Tja, vad ska jag säga - jag har inga argument!

Ha en härlig söndagkväll!


Kommentarer
Postat av: Josefine

Vad synd att jag inte köpte skumtomtar på markislagret i Fredags då. ;-)

Känner igen det där med datorn.... tur att jag och R har varsin (och barnen en speldator)fniss ;-)KRAM

2008-10-26 @ 21:13:15
URL: http://jossabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0