En bruten klo

Precis innan vi skulle köra iväg till kalaset så upptäcker Martin att Basti ligger och tuggar och slickar på sin tass. Vid en snabb koll så upptäcker vi att han har brutit sin ena klo och att pulpan nu ligger helt blottlagd. Örk - ser läskigt ut!

Jag ringer Tina och får lite råd av henne och sedan ringer jag till Margret (uppfödaren) och hör vad hon tycker att jag ska göra.
Eftersom vi redan är sena till kalaset så hinner jag inte fixa och dona då utan stänger in honom på ett begränsat litet utrymme och åker hemifrån - håller tummarna för att pulpan ska hålla och att det inte ska vara blodfläckar när vi kommer hem.

Väl hemma igen kan jag konstatera att pulpan fortfarande är hel (antagligen för att han legat och sovit hela tiden) men åker till Tina för att få hjälp att tvätta av klon och för att klippa av den lösa delen.
Basti är världens tåligaste och låg bara helt coolt på sidan och lät sig pillas på.

Vi tog en kvällsrunda tillsammans och kunde sedan se att pulpan hållit och att han inte haltade. Nu gäller det att tvätta noga och hålla det rent samtidigt som vi kollar att han inte slickar eller tuggar på det.

Känns skönt med sportlov nu........

Kommentarer
Postat av: M

Stackaren, måste verkligen göra ONT!!!

Z bröt upp hela sin ena klo en gång, men vi tryckte fast den, höll rent också fick han ha strumpa på sog. Men på ett dygn var det ganska ok och satt ganska fast igen.

Dom läker väldigt snabbt, vilket är skönt.



Om han slickar och har svårt att låta bli så rekommenderar jag strumpa (han kommer inte att gilla det i början troligtvis). Sedan har vi en strumpa med läder också som man har på när man går ut som skyddar.

Tänk på att vägsaltet måste SVIDA på honom. Lille plutten - pussa på dom goa fläbbarna från mig!

2009-02-16 @ 08:10:41
Postat av: Lise-Lotte

Du kan sätta på nagellack för att skydda pulpan lite.

Tips från veterinär jag fick en gång. Har inte behövt testa själv så jag kan inte garantera, men ganska tjock med nagellack ska det vara

2009-02-16 @ 09:29:55
URL: http://www.hotfire.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0