Mjölkstockning ger mig rysningar

Igår fick jag veta att Lotta hade fått mjölkstockning och jag kunde känna den där ångesten som kommer med det ordet. För mig är amning förknippat med mjölkstockning eftersom jag hade det i stort sett hela tiden. Fruktansvärt!!! Jag gick ständigt med ullinlägg, tjocka tröjor och det gick så långt att jag t.o.m. ibland hade dunjacka på mig fastän det inte var särskilt kallt. Jag vet att det inte alltid beror på kyla men för mig handlade det om att helgardera sig mot allt!
Jag hade ständigt ont och kunde snegla avundsjukt på kusinen som verkade ha "pansarpattar" och kunde gå där utomhus i sina linnen eller t.o.m. sitta utomhus och amma. Det var ju helt uteslutet för mig!

Jag var i daglig kontakt med amningsmottagningen och tillslut kunde de inte ge mig fler råd och kunde inte heller förstå varför jag fick så stora eller så många stockningar. Tillslut rekommenderade de mig faktiskt att sluta amma och ta det "heliga" pillret. Det där pillret som de helst inte talar högt om men som de ger till "hopplösa fall" som mig då.
Ta ett piller och mjölkproduktionen avstannar - men - du får INTE pumpa ut eller låta knodden amma för då kommer produktionen igång igen.
Jag kan säga att jag har aldrig haft sådana ballonger som jag hade då! Stenhårda som handbollar. Jag vet att jag gick och vaktade dem - inget fick nudda dem för då skrek jag rakt ut. Så ont....... Kunde knappt lyfta armarna och ännu mindre lyfta Erik. Jag bara grät och grät......

Jag vet inte hur inställningen är nuförtiden. Då var amningen det enda rätta (kändes det som). Man skulle verkligen göra allt för att det skulle funka - att man sedan mådde dåligt både fysiskt och psykiskt pga detta - det brydde man sig inte så mycket om.
Jag fick med mig en värmelampa och bröstpump och rådet om att stiga upp innan Erik skulle amma och pumpa ca 20 minuter på varje bröst innan det var dags för honom att amma. De tyckte att jag skulle försöka slappna av, blunda, låtsas att jag befann mig på en solig strand och sedan sätta igång och massera och pumpa ut mjölk.
Hur fasiken ska man kunna inbilla sig det scenariot kl. 03 mitt i natten när man är skittrött och känner sig som en jäkla mjölkko?!
Den natten svor jag måååånga gånger. Sen svor jag ytterligare några gånger när det visar sig att Erik inte alls tänkte vakna då han brukade vakna utan sov hela natten och jag alltså varit uppe och pumpat och fantiserat om soliga stränder alldeles i onödan!

Jag har en svag känsla av att jag skrivit om detta ämne i ett tidigare inlägg men det får ni stå ut med.

Jag åkte och köpte ullinlägg till Lotta idag och nu håller jag tummarna att hon ska slippa det där eländet igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0