Boven i dramat är en doft!

Ellen och Erik fick tillbringa några timmar hemma hos pappa & Ingrid ikväll eftersom jag skulle på hundkurs och Martin hade utvecklingssamtal. Man kan väl säga så här..... de var inte nödbedda precis ;-)
De tyckte det var toppen och dessutom fick de pannkakor! :-)

Själv hade jag faktiskt längtat lite efter att träna Basti. Lydnaden är så kul och det gör väl inte saken sämre att det dessutom går bra för oss. Många moment har liksom fallit på plats nu och jag vet egentligen inte hur det gick till men nu helt plötsligt så fixar han det :-)
Kan han ha blivit vuxen och polletten trillat ner ;-) *ler*

Jag var på plats i god tid för att hinna träna lite innan. Det gick superbra och Basti var så taggad och följde minsta lilla finger. Sen händer det som ingen fortfarande vet orsaken till. Det har hänt några gånger tidigare och det enda vi vet är att det har med en särskild doft att göra. Idag var det otroligt tydligt och det skedde på bara en sekund. Han vände från att ha varit den där exemplariska hunden till att bli en fruktansvärt rädd och stressad hund.

Vi satt och väntade på att det skulle bli vår tur att visa inkallning och när det är en hund före oss så ser jag att Basti sätter nosen i vädret, reser sig och sticker svansen mellan benen. Svansen är som limmad under magen :-(
Efter det så går det inte att få kontakt med honom. Inga köttbullar eller kamptrasor i världen kan distrahera honom och han vill bara krypa bakom mig hela tiden eller fly. Det slutar med att jag efter ett tag sätter in honom i buren i bilen. När jag kollar honom efter 10 minuter så vill han inte komma ut.
Precis innan fikapausen så tar jag ut honom, märker att svansen inte är lika limmad under magen längre och försöker därför få igång honom. Springer, härjar och leker med honom men det är knappt att han vill vara med.

Efter fikapausen vänder det. Han blir sitt vanliga jag igen och vi kan få visa att vi också kan alla de moment (och några till ;-)   ) som de andra har gjort före pausen.
Dessutom sätter han apporteringen klockrent idag! *stolt*

Skulle vilja åka ner till klubben igen snart så att han inte förknippar platsen med doften.

Det är många som hade teorier om vad hans beteende berodde på..... många hundar, olika dofter, okoncentrerad osv.
Jag kan inte förklara vad det är men både jag, Martin och Tina har sett beteendet hos honom. Det kan hända hemma hos oss (inomhus), på en hundutställning m.m. Vad jag är säker på är att det i alla fall framkallas av en särskild doft. Doften gör honom rädd, orolig och stressad och det är fruktansvärt svårt att få kontakt med honom.

Någon hundmänniska som har någon vettig teori?


Kommentarer
Postat av: M

Åhh, så svårt! Och tråkigt när det händer och man inte fattar vad det är - då kan man inte heller bearbeta det. Men en doft helt klart - frågan är VAD?!? Kan det vara någon vilkt doft? Även inomhus känner dom ju lukter ute. S känner djuren i djurparken långt innan vi ser dom komma gående :-)

Ja, man fattar det inte vad det kan vara. Exempelvis blir vår kille helt kocko varje gång vi lagar lamm. Inte rädd, men osäker, går runt och sniffar, svårt att slappna av, skäller till, går hukat osv. Och innan vi kom på... det tog ett tag! Helt omöjligt och säga vad det beror på för det kan inte vara förknippat med något traumatiskt eftersom det inte har hänt något i samband med det. Ibland fattar man inte nått!

Hoppas att ni kommer på gåtan om VILKEN doft det är så kan man försöka framkalla den och träna/stötta honom.

2009-10-14 @ 17:33:40
Postat av: agnetha

tråkigt när sådant händer har själv en Airdaleterrier som beter sig så här så BASTI är inte ensam om det nu kan vara en tröst.Tyvärr vet jag ingen bot trodde själv att det var speciellt för terrier eller kanske inte.men det är nog en god idee att åka tillbaka där det började.Lycka TILL

2009-10-15 @ 22:07:42
Postat av: Pilla

Tack för era kommentarer!

Svårt det där med att försöka undersöka vilken doft det är som sätter igång det hela eftersom det inträffar så sällan. Eftersom det inträffat både här hemma (inomhus) och utomhus på olika ställen så känns det som en ganska svår gåta att knäcka.

Det är väl bara till att fortsätta att klura på det.

Kram

2009-10-16 @ 18:37:59
URL: http://pillao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0