Jag är inte alls gardin-uppdaterad

Åkte till tygaffären idag för att köpa gardiner (eller i alla fall hitta ett tyg jag gillade). Efter samråd med den alltid lika trevliga och servicesminded ägarinnan så blev jag i alla fall uppdaterad kring vad som numera gällde i gardinvärlden (för den som hänger med i utvecklingen där).
Jag gick in med bilden av att köpa gardinpaneler. Fanns knappt en enda i affären. Kvinnan som äger butiken är väl sådär runt 55-60 år och hon tittade på mig med stooora ögon och utbrast:

"- Alltså, paneler är det ingen som köper längre! Det var längesedan man skulle ha sådana. Nu ska man ha tunt, nästan genomskinligt tyg - gärna rikligt med tyg."

I min lilla gardinvärld så blev det ju helt kaos för uppenbarligen har jag inte hängt med i gardinutvecklingen. Det säger kanske sig självt då jag fortfarande har mina tomte-panel-gardiner upphängda! ;-)

Hur som helst så hade hon precis som vanligt god smak och var duktig på att ge råd och komma med ideér. Jag fastnade för ett ljusgrått tyg (enfärgat) som jag tror kan bli jättefint. Hon har nu lovat att sy upp dem på bestämd och exakt längd. Sen får väl perfektionist-Martin här hemma kontrollmäta om de duger när de väl är klara ;-)
Tyget är tunt så att ljuset ändå släpps igenom. På så sätt blir det inte mörkare än nödvändigt (eftersom fondtapeten är mörk, soffan är mörk och antagligen kommer även mattan att bli mörk).

Blir spännande att se när de är klara :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0