Mortons syndrom

I onsdags hade jag en telefontid med min "fotdoktor" i Hässleholm. Nu har det ju gått några veckor sedan jag opererades för Mortons syndrom och det var dags att följa upp det hela.
Måste ju säga att det läkt bra men vissa biverkningar finns ju fortfarande kvar och det var främst dessa jag ville fokusera på och fråga lite om.

1. Har fortfarande stundvis ont i foten. Varför?

2. Ärret "sticker" (det känns som när foten "sover"). Ska det kännas så och hur länge i så fall?

3. Har tappat känseln i "ringtån". Kommer den tillbaka?

4. Vad gör vi åt min andra fot? Hallux Valgus.

Min trevlige fotdoktor svarade artigt på mina frågor och menade att:

1. Jag har och kommer alltid att ha en svag framfot (nytt begrepp för mig). Att fortsätta gå i fotriktiga skor med inlägg är det som gäller framöver. Smärtan från nervknutan finns inte där men det är trötthet i foten som jag besväras av och detta kommer jag alltid att få dras med.

2. Att ärret sticker är helt normalt och det kommer att försvinna efterhand. Kan ta över ett år innan det är helt borta.

3. Att jag tappat känseln i ringtån var planerat. Den kommer aldrig tillbaka.

4. Att operera hallux valgus på andra foten är inget vi åtgärdar just nu (det var vi båda helt överens om). Det är en större operation som tar längre tid att läka. Dessutom är det större chans att det inte blir någon förbättring. Han rekommenderade mig att inte operera.


Däremot var han liiiite osäker på om han lyckats klippa rätt nerv!!!! Han frågade flera gånger vilken tå jag tappat känseln i. Hade det varit en annan tå eller flera så hade han inte "prickat" rätt.
Oj då! Vilken tur att det var just ringtån som domnat bort då!

Att använda Converse är alltså inget att rekommendera. Inga fotriktiga skor. Inte heller klackaskor. Men vad tusan?! Om jag ändå alltid kommer att ha "ont" så kan jag väl lika bra fortsätta gå i mina älskade Converse?
3.

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Hej!

Råkade hitta din blogg här när jag sökte lite om Mortons syndrom.

Jag har det jag oxå, och jag undrar om jag får mejla dig för jag har lite frågor. Vågar nämligen inte ta någon kortisonspruta vilket min läkare ville ge mig i höstas....ja det är lite komlicerat det här.

Mvh Madeleine

2011-07-18 @ 18:57:32
URL: http://scrapgalenkortmakare.blogspot.com
Postat av: Pilla

Hej!

Visst kan du mejla mig! Jag har redan skickat iväg ett mejl till dig.



Ha det bra så länge!

2011-07-19 @ 17:41:40
Postat av: Jeanette

Hej



Jag har också mortons syndrom, har fått tid om två veckor den 13/10-11 att operera forten, men är lite fundersam om hur det kommer att bli efteråt. Jag kan knappt gå efter ett par km så får jag jätteont och börjar halta. Inte alls kul, då man är ute mycket i skogen å går med hundar å barn.

Tycker du att det var värt operationen eller ångrar du dig idag. När gjorde du operationen.



Jag hann knappt fråga läkaren så mycket när man var där på undersökning och när man väl är där så glömmer man en massa frågor.



mvh Jeanette

2011-10-02 @ 11:31:10
Postat av: valentine

Hej Pernilla,



Jag har idag fått samma diagnos, i samband med att jag inte kunde trampa vid en danstränning. Läkaren var snabbt med att ge mig en kortisonspruta och säga att det blir bra, annars kan man lätt operera bort nerven. Ingen fara, sa han. Men det känns inte riktigt så.

Skulle gärna villja höra om hur det går nu för dig, mer än ett halvt år efter din operation.



Ett hjärtligt tack.



Valentine Wilhemsson

2011-11-02 @ 17:00:28
Postat av: Gun-Brittt

Har dessa besvär som beskrivs, för tillfället sjukskriven går mycket på jobbet inga värktabletter är till nytta. Ska träffar distriktsläkare på måndag ser fram emot detta. Jag har läst om Mortons Syndrom så jag misstänkte direkt mitt problem. Fotterapeut

2012-01-26 @ 11:05:33
Postat av: Kicki

Läser om operationer av nervknutorna Mortons. Gjorde operationen veckan före midsommar -2011. Ångrar inte en enda sekund att jag tog det beslutet. Trots att jag fick infektion i mitt operationssår och det var inte läkt förrän i slutet av augusti. Men jag slipper värken!! En värk som inte går att beskrivas med ord. Mina knutor var

7mm x 15mm mellan tårna. Så läkaren förstod inte hur jag hade stått ut i så många år!

En undran som jag har är om detta kan komma tillbaka??

2012-02-06 @ 21:36:57
Postat av: Pilla

7x15mm!!!!

Ja, det undrar jag också hur du orkat stå ut med?!

Jag ångar inte heller en sekund att jag opererade foten.

Är helt smärtfri och det är en fantastisk frihetskänsla!

Vid årsskiftet var vi iväg och körde skidor och för första gången på många år kände jag ingenting av att bära pjäxor.

Fantastiskt! :-)



Tyvärr är det så att det kan komma tillbaka.

Den informationen fick jag när jag skulle opereras men valet var ändå enkelt för mig. Det få hålla så länge det håller och om och när det ev återkommer - ja, då får jag ta tag i det då.



Mortons har man dessutom oftast på båda fötterna också. Men det är alltid mer markant på ena foten. Ibland kan det vara så att när man åtgärdat ena foten så känner man plötsligt av andra foten eftersom den smärtan nu helt plötsligt bli mer kännbar.

Det behöver dock inte bli så men det kan.



Jag kan ha diffusa känningar i min andra fot vid sällsynta tillfällen men de är ju inget att jämföra med.



Jag njuter så länge det varar :-)

2012-02-07 @ 17:38:40
Postat av: Nathalie

Hej! Jag har själv funderat på att börja blogga här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-03-18 @ 19:19:13
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Kicki

Nu har jag varit till "fotdoktorn" igen!! Eftersom jag i några veckor känt av någon form av likvärdig smärta i min opererade fot.!!

Jag frågade då om det var möjligt att det kunde komma tillbaka, men han sa dock att det inte kommer tillbaka i samma form.

Det kan vara att leder i tårna kan ha fått någon form av "törn" vid operationen. Eller att det blir ett ärr som "växer" ut från där de tagit bort nerven. (inte att nerverna växer ut igen).

Har nu blivit remiterad till röntgen för att han skulle försäkra sig om att det inte satt i lederna på tårna. Han ville göra lite av uteslutningsmetoden. Väntetiden kunde dock dröja i 18 veckor till röntgen (i ett brev jag fick igår).



Återkommer om resultat från detta.



Ha en underbar vår i dina converse!!! Jag själv kan också känna att jag hade ju ont ändå, spelar ingen roll vilka skor jag använde. För när värken satte in så spelade det ingen roll om jag satt, låg eller gick. Värken fanns där ändå.



Kramar

2012-05-15 @ 08:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0