Vattkoppor och Bältros

Lilla Wilda har fått vattkoppor och är alldeles prickig. Trist när man är mitt i det men med facit i hand brukar man tycka att det är ganska skönt att de haft det.
Både Ellen och Erik har ju haft sin dos och så även jag och Martin. Martin fick vattkoppor i tonåren och tycker än idag att det var en "nära-döden-upplevelse" då det kliade så infernaliskt. De brukar ju säga att det kan upplevas värre ju äldre man är. Sanningshalten i det vet jag faktiskt inte.

Är det någon som med 100% säkerhet kan berätta om det är Bältros som kan smitta till vattkoppor eller om det är precis tvärtom? Jag har aldrig blivit riktigt klok på det där. Jag har hört båda varianterna.
Det sista jag hörde var att Bältros kan smitta till vattkoppor om man inte haft det tidigare. Bältros är en virussjukdom som man tydligen kan få vid dåligt immunförsvar eller om man är stressad eller nåt. Ja, förklaringarna till varför man får Bältros är många.

Ellen fick ju Bältros för något år sedan. Hon hade ingen direkt smärta av det men det är nog väldigt olika. Frågan är ju om hon är extra mottaglig för att få Bältros ännu en gång, eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0