Lite Jesus-snack...

Varkens Martin eller jag är väl särskilt religösa, går i kyrkan eller ber aftonbön, men lite Jesus-snack har vi väl haft med barnen då och då för att de inte ska vara helt ovetandes.

Ellen har ganska klart för sig alla släktförhållanden kring Jesus och vad han var för en person. Erik däremot har nog precis startat sin resa när det gäller att skaffa sig en uppfattning och då är det ju viktigt att man väljer sina ord noga.....

Har märkt på Erik att han titt som tätt tar upp detta ämne till diskussion - det kan handla om allt från döden till himlen till Gud och nu sist var det fokus på Jesus.


"- Hur dog den där Jesus egentligen?"

(tystnad)......     Både jag och Martin försöker vänta ut varandra för att den andra ska ta den här diskussionen. Vi tittar på varandra och jag känner att jag spänner blicken allt vad jag kan  - men "no reaction"!
I denna stund ligger hela familjen i soffan och har precis lekt att det är en flygande soffa och att vi får akta så att vi inte trillar ner från den (ja, lite löjliga-familjen-varning över det - jag vet!). Jag sparkar till Martin, drar ett djupt andetag och med min mest pedagogiska röst försöker jag nu ge en "light-förklaring" över hur det gick till när Jesus dog.....

"-VA?! Spikade de upp honom?!"
Erik är ganska upprörd och jag känner att jag nog inte riktigt lyckades förvandla det här till en barnvänlig version. Det blir lätt så. När jag ska förklara något. Jag lever mig in i det och kan t.o.m. lägga tll ljudeffekter för att fånga alla riktigt. I detta fallet var det nog ganska onödigt....

Han var dock uppdaterat om att Jesus faktiskt började leva igen och då fick ju den här berättelsen ett lyckligare slut. Det jag ville komma in på var ju tanken bakom - att Jesus gjorde detta för alla människor...... men det får nog komma när han fyllt 6 år - han fattade ingenting!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0