Skor, skor och skor...

"-Mamma, det är bara jag som har gy-skor på dagis. Alla andra barn har höstskor nu när det är blött & kallt ute." Detta sa Erik till mig i början av veckan då jag hämtade honom från dagis.
"-Men imorgon då regnar det nog inte Erik!." svarade jag och försökte låta lite positiv. "-Vi kan köpa skor en annan dag."
Så här har det låtit ungefär hela veckan och jag har fått mer och mer dåligt samvete för att jag låter mitt barn ha tunna skor nu när det har börjat bli lite kallare ute. Enligt honom hade ALLA andra barn höstskor men när jag sneglade lite på skohyllan på dagis så stämde väl det inte riktigt men visst hade han rätt som tyckte det var dags att inhandla nya skor...
Så idag tog jag tjuren vid hornen och satte barnen i bilen och började besöka alla skoaffärer i hela stan... det tog tid... men oj vad vi handlade :-)


                                                                  Resultatet efter dagens shoppingtur...

Att handla skor är väl inte det som barnen älskar mest i hela världen - inte mina barn i alla fall - och det gjorde de inte idag heller även om de faktiskt försökte bita ihop och "gilla läget". Ut och in i affär efter affär... av och på med skor... gå med skorna, springa med skorna, känna om de är sköna, mäta fötter, leta storlekar, hitta skor som är "snygga"  o.s.v...
Att handla barnskor kan vara nästan lika jobbigt som ett träningspass!
Men efter några timmar och drygt 2000 kr fattigare hade vi alla fall hittat allt vi var ute efter - YES!!!
Gissa vem som gick och la sig i soffan och somnade sen när vi kom hem?

Idag är det Kanelbullens dag och det firade vi med att äta några till eftermiddagsfikan - mumma! Det var längesedan vi bakade Kanelbullar här hemma - men min bror gör det då och då och har man tur så kan man få en påse om han är på det snälla humöret ;-) Undrar om han bakat idag? Måste nog ringa och kolla senare...


                                                                                                                        Mmm...

Martin har jag inte sett röken av idag eftersom han tillbringat all tid utomhus med att snickra på vårt hus. Ett projekt som påbörjades i somras då vi var lediga. Vi målade teglet på på vårt hus så nu är det vitt (förut var teglet gult). Nästa steg var att byta träpanel och här tog det stopp. Träet som vi beställt kom aldrig och efter lång väntan och irritation så avbeställde vi det och köpte på annat håll istället. Därför kom vi inte igång med detta förrän sent och nu hinner vi (= Martin) bara jobba med det på helgerna. Sakta men säkert börjar man se resultatet...


                                                                                                                    Vårt hus...

Naturligtvis tycker barnen det är spännande med byggnadsställningen och idag var Erik med och "hjälpte till".


                                                                          Ibland fick man ju ta lite "paus"...

Det sista för idag - Ellen har svenskaläxa till måndagar och den här veckan skulle de skriva en dikt till en bild. Jag fick fråga Martin om det verkligen var Ellen som skrivit den alldeles själv - och det var det!!! *stolt* Undrar om hon har den genen efter mig?
Här kommer bild & dikt:



"Jag hör vågorna skvalpa och musiken av gitarren.
Jag ser staden lysa bortom bergen och känner lukten av elden
och hör gnistorna gnistra vid solnedgången."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0