Mail från Korea

Sent igår kväll fick jag mail från Korea :-)  Det ena var från min buddy och det andra var från en kille som också är buddy  - fast inte till mig såklart. Det är alltid jättekul när de hör av sig och samtidigt väcker det fortfarande mycket känslor hos mig. Jag svingas bakåt, tillbaka till hur vi hade det när vi var där, vad vi fick uppleva, vilka människor vi träffade o.s.v. Jag som hela tiden tror att jag har "bearbetat" det färdigt... men det har jag tydligen inte... en märklig känsla!

Jag inser också vilka olika kulturer vi lever i, och vilken otrolig press de lever i från att de är små barn tills dess att de är vuxna. Man börjar skolan när man är 6 år men redan ett par år tidigare har föräldrarna satt barnen i "skola" för att de ska lära sig att t.ex. läsa och skriva. När de sedan börjar i skolan på "riktigt" kan de redan det och ligger före rent kunskapsmässigt. Så här fortsätter det hela vägen. Efter att den vanliga skolan slutar vid 16-tiden fortsätter eleverna direkt vidare till "extra skolan" för att få mer undervisning och möjligheter till att studera. Allt detta för att kunna komma in på ett bra universitet och få möjlighet till att studera och sedan få ett bra och välbetalt jobb.

Självklart vill jag åka tillbaka dit - frågan är när? Nästa gång tänker jag inte åka ensam härifrån utan vill ha med mig barnen (tror faktiskt inte att Martin är så intresserad av det). Det finns så mycket jag vill visa dem...







Erik är en riktig tänkare och kommer dagligen med den ena kommentaren efter de andra. Han funderar och sedan frågar eller kommenterar han - om allt mellan himmel & jord!
Här kommer ett urval av dagens kommentarer:

- Vad heter Ivö klack på engelska?
- En ö är bra - det stavas bara med ett Ö, sedan är det klart!
- Jag gillar mest när du inte är hårig.
(Denna var riktad till mig!!! *skratt*)



                                                                                                                     Lillkillen

På fredag ska vi ha Halloweenfest med vår klass och jag och några kollegor förbereder lite "happening" under festen... ;-)   Detta ska vi öva in i morgon kväll och jag tänker försöka smuggla med kameran under repetitionerna :-)
Mer om detta imorgon!

Det sista för idag - så här sover Ellens Tamagotchis... *ler*



Sov gott ni också!


Kommentarer
Postat av: Sofie

Besällt kolsyreis än? Vad avundsjuk jag blir, så kul vi hade förra året! Jag vill va me :-(

2008-10-21 @ 09:06:43
Postat av: Pilla

Jodå, kolsyreisen är beställd och hämtas på fredag! I år smäller vi till med lite extra och har framträdande också - det du! Du har alltid en stående inbjudan. :-)

2008-10-21 @ 16:28:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0