Läsinlärning

Erik har fått för sig att han vill lära sig läsa....NU! Helst redan igår........ *suck*
Han har vid fler och fler tillfällen blivit lite frustrerad över att han inte alltid förstår eller kan läsa olika saker. Ibland instruktioner av olika slag, ibland texten på TV osv (för det är ju inte alltid som syrran eller föräldrarna är så intresserade av att sitta och läsa högt när det är textat TV-program....).

Ikväll tog vi tag i det och satte igång. Måste säga att det gick långt över förväntan och han fixade korta ord hur bra som helst.
Jag är inte så säker på att han och Ellen har samma inlärningsstrategi när det gäller läsinlärning. När Ellen lärde sig funkade ljudningen bäst för henne. För Eriks del tror jag att han "ser" orden. Vi får väl se...... :-)
Fast....visst har vi en bit att gå......
Jag sa så här:
" - Det här gillar du Erik."
och sen skrev jag ordet "bär".
Snabb som en vessla och utan att knappt titta på ordet så svarar han
"- Pannkakor!"
*skratt*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0