Koreanska

Erik han får ju sina fix ideér .... allt från att börja på bågskytte, vilja ha en brevduva till att nu då lära sig prata koreanska *suck*.
Jag vet inte riktigt var detta kommer ifrån - vi har inte pratat om Korea här hemma på väldigt länge. Visst har Erik uttryckt önskemål flertalet gånger om att han vill åka tillbaka men i grund och botten tror jag att det för hans del handlat om att han vill tillbaka till den GIGANTISKT stora leksaksaffären vi besökte sist vi var i landet ;-)

Idag har han suttit och tittat i mina koreanska böcker som jag köpt och fått för att leta efter koreanska ord och sen försöka sig på att uttala dem. Varken han eller jag vet exakt hur orden ska uttalas men..... vad fasiken *hahahaha*..... jag ville ju inte göra Erik besviken så jag slängde till med något som verkade vara ett rimligt uttal för orden han ville lära sig uttala. Att det sen antagligen inte finns en enda korean som hade fattat vad vi menat om vi sagt det till dem...ja, det är ju en annan femma ;-)

Själv hade jag ju gått hela mitt liv och trott att mitt koreanska namn uttalades på ett visst sätt. När jag sen verkligen kom till Korea och sa det högt till dem som bodde där så stod de bara och glodde frågande på mig. Något sådant namn hade de aldrig hört talas om! När jag sedan skrev ner det så blev det lite fniss.....
Med det riktiga uttalet kändes det som om jag fick ett helt nytt namn.
Så någon direkt känsla för koreanskt uttal har jag alltså inte men det dröjer ju ett tag innan Erik hinner fatta det *hehehe*


Kommentarer
Postat av: Kristoffer

Hejsan!



Du vet inte någonstans man kan vända sug för att ta reda på hur ett koreanskt namn uttalas?

2011-03-20 @ 00:02:05
Postat av: Pilla

Hej!



Tyvärr har jag inget bra svar på det såvida man inte kan få tag på någon som kan språket.

Jag har ett koreanskt namn som andranamn och har i hela mitt liv trott att det uttalas på ett viss sätt. Tji fick jag för när jag reste till Korea för ett par år sedan så visade det sig att jag var helt fel på det. Så som jag uttalat det var inte ens i närheten av hur det egentligen ska uttalas.

2011-03-20 @ 13:19:37
URL: http://pillao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0