Orkidée-tips

Jag och Martin har fått Orkidée-frossa och har nu ett antal fina exemplar här hemma. De är ju alltid fina när man precis köpt eller fått dem..... ;-)
Däremot har vi alltid varit urusla på att sköta dem så att de trivs - de dör ganska omgående eller blir de bara en sån där "tradig" stjälk som står rakt upp. Hur kul är det att ha i sitt fönster?
Vi har fått otaliga tips på hur man ska sköta Orkidéer : en äggkopp/snapsglas eller bara helt enkel en liten skvätt vatten i veckan... eller varannan vecka.... eller en gång i månaden. De ska stå i genomskinliga krukor.... eller det spelar ingen roll. De ska stå i fönster.... eller längre in i rummet.
Ja, ni hör ju.... man vet ju inte vilket man ska lita på!

Nu har vi i alla fall sagt att vi ska ge oss katten på att lyckas. Därför har Martin fått ansvaret för två och jag har fått ansvaret för två andra. Dessa ska vi vattna och sköta om efter det man själv tror är det bästa sättet.
Än så länge lever alla fyra och ser både pigga och välmående ut!
Själv vattnar jag mina en gång i veckan (en liten hutt). När de nu blommar ger jag dem en hutt + liiiite till :-)
De står inte i fönstret utan längre in i rummet men där det fortfarande är väldigt ljust. Än så länge har alla knoppar slagit ut :-)
Råkade dock ta fel orkidée igår och stod och pysslade om Martins exemplar!!! Inte bra! *hahaha*

Så.... det jag med detta blogginlägg vill fiska efter är alltså om det finns någon Orkidée-expert där ute. I så fall får ni mer än gärna höra av er och ge några insider-tips ;-)


Bastis älsklingsblomma som han gärna sveper förbi lite "graciöst" med svansen *suck*

Kommentarer
Postat av: Tanja

Jag vet inte vad jag gör men orkidén är den enda blomma jag klarar av. När jag fyllde 35 (4 år sedan) fick jag min första. Den har aldrig varit utan blommor. Ja du läst rätt :-) Den står i fönstret och får rätt mycket ljus i en genomskinlig kruka. Vatten får den när jag tänker på det vilket är lite lite vatten och inte så ofta. Kanske varannan vecka. Det finns även gödning för orkide som jag provat någon gång men inte märkt någon skillnad. Har hört att man ska plantera om till större kruka men har aldrig gjort det heller. Lycka till.

Kram

2011-07-12 @ 21:07:17
URL: http://www.kezodouglas.se
Postat av: Pilla

Ja, jo, precis så som du beskriver att du gör är de råd som jag fått men det är bara det att när jag försöker mig på detta... ställer dem i fönster, köper genomskinliga krukor, försöker "glömma" vattna dem så att de inte får så mkt.... ja, då dör de!!!

Just nu blommar de och inte en enda knopp har fallit av. Jag har bannlyst den person som vågar kommai närheten av orkideérna och flyttar dem från sina placeringar. Just där de står just nu verkar de trivas. Vi får väl se hur länge de gör det! ;-)

2011-07-12 @ 22:35:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0